Sigiriya en Dambulla

15 juli 2014 - Sigiriya, Sri Lanka

Vanmorgen met de bus vanuit Kandy vertrokken naar Danbulla. Een rit van 2 uur, maar wel in een aircobus. De bijrijder in de bus, aan wie betaalt moest worden, vond het maar niets dat wij twee plekken extra bezet hielden met onze rugzakken. Hij deed één schammele poging om ons er extra voor te laten betaken, maar Bart reageerde niet. En de bijrijder ook niet meer.
In Dambulla een tuk-tuk naar Sigiriya, waar we overnachten in een schattige groene kamer. Sigiriya stelt zelf niet veel meer voor dan wat gasthouses en erg goedkope en gezellige eettentjes. Maar als je even verder loopt, beneemt het uitzicht je de adem!
Een enorme leeuwenrots doemt op te midden van de jungle! Dat zag ook één van de koningen 1500 jaar geleden. Koning Kassyapa liet op de top van deze citadel zijn paleis bouwen. Helaas is het paleis niet bewaard gebleven, maar wel de resten van zijn tuinen en zwembaden van zijn 500 concubines. Op vele plaatsen zie je nog een deel van de zitplaatsen van de koning. Na de tuinen begint de klim naar boven, via maar liefst 1860 treden. De koning liet zich toendertijd naar boven dragen...
Ons is het gewoon met de eigen benen gelukt. Door de wind een stuk koeler, maar ook veel winderiger!! Maar het uitzicht...dat vergeten wij nooit meer!

Ps: toegift voor Indiana Jones liefhebbers, de film 'de tempel of doom' is hier opgenomen.

De dag erna zijn we naar Dambulla geweest, de stad zelf is niet zo bijzonder. Wel is hier een boeddhatempel, er een aantal grotten vol met boeddhabeelden. Bij de ingang staat één van de grootste boeddhabeelden ter wereld. Zeer indrukwekkend! De grotten liggen op een klim van 15 minuten, wederom omhoog. Een schitterend uitzicht. En daar laten we het bij...

1. Peter-Luc:
    17 juli 2014
    Hoi Bart & Nicole, leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Veel plezier en geniet van deze bijzondere reis ;-)
  2. Petra:
    17 juli 2014
    Wat zijn jullie aan het genieten! Heerlijk!
    Wens jullie nog veel indrukwekkende momenten toe ;-)