Polonnoruwa

17 juli 2014 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Vanmorgen met de local bus naar Polonnaruwa. Een tweede hoofdstad en bekend van koning Parakramabahu. Hij was de laatste grote heerser van het eiland in de 12de eeuw. Tijdens zijn regering zijn veel tempels, boeddhabeelden en paleizen opgericht, die nog steeds gedeeltelijk bestaan.

We slapen in een nice guesthouse met een mooie tuin rondom. Net voor de lunch arriveren we daar. Even later komt de eigenaar met de vraag of we mee willen op een jeepsafari in het national park van Minneriya. Hij heeft nog twee plekken vrij in de jeep en we kunnen ter plekke een lunch krijgen. De kans op wilde olifanten met jonge is het grootst. Andere dieren is geluk hebben! In de jeep zitten we met een Deens en Belgisch stel. Gezellig en we delen onze Sri Lankaanse belevenissen.   In het park zien we de wilde olifanten op enkele meters van onze jeep. Daarnaast wilde koeien :-) , roofvogels hoog in de lucht en apen. Ook een grote groep wilde jeeps...

s' Avonds eten we onder de palmbomen met kaarslicht bij ons guesthouse.

De nacht is warm en het bed verschrikkelijk. Toch staan we op met frisse moed na een lauwe douche en nemen de fiets naar het oude centrum van Polonnoruwa.    Het is een zoekplaatje om uit te vinden waar we de tickets moeten kopen. Wat dat betreft kunnen ze nog van ons leren! We beginnen met het museum waar schaalmodellen staan van hoe het eruit gezien moet hebben.                                  Later zien we de ruines en staan er versteld van. Het is ondertussen goed warm aan het worden. We denken ongeveer 38°, maar in Holland blijkt het ook tropisch te zijn...

Als we terug fietsen naar ons guesthouse komen we nog langs vele rijstvelden.

En dan plannen we hoe we verder gaan reizen. Big surpise :-)